Friday, November 12, 2010

ENTRY KHAS - RESEPI LAKSAM

Hati Mamma at Friday, November 12, 2010
Seperti yang korang mintak kan
Especially Zizi Kota Kinabalu dan Azimah Sg. Mati, Johor
Dan seperti yang aku janjikan
Khas untuk korang

Serius aku cakap
Aku buat tadek sukatan
Main bedal semacam je hehehe ;p
Apa yang aku boleh kasi adalah bahan2 nya
Tapi sumpah dia sangat senang
Dan lagi aku nak menyumpah, dia mesti jadik hahahaha
Percayalah!!!
LAKSAM

Tepung beras
Air

* korang campur tepung beras sama air
* Pastikan adunan tepung beras dengan air tu sangat cair macam korang buat susu baby dalam
botol..camtu lah ;p
* pastu kukus dalam tudung periuk yang di sapu minyak. kejap je dlm 5min masak ;p
* Kukus sampai adunan habis tau

KUAH LAKSAM

Santan kelapa
Isi ikan kembung kukus - amik isi sahaja, tumbuk (jgn byk sgt smpai kuah pekat)
Lada hitam - tumbuk (agak2 la dgn santan, lebih sket tak apa)
Bawang merah - (agak2 jugak bawang dengan santan)
Asam keping - (taruk dalam sekeping 2 je, jgn smpai masam, nak kurangkan rasa lemak je)
Garam & Ajinomoto

* Campor semua bahan di atas
* Masak sampai mendidih
* Jangan sampai pecah minyak

ULAM

Taugeh
Daun Kesom
Timun
Kacang panjang

* Semua di atas dimayang kecuali taugeh dan digaul sekali

SAMBAL BELACAN

Cili blender
Belacan

* Ini ada sambal belacan pantai timur
* Kalau yang sebelah pasar malam ni, dorang bleder cili padi je taruk belacan

6 Tukang Tambah:

MaMa QaiSaRa a.k.a nUnU on November 12, 2010 at 3:51 PM said...

waaa... sudah terliur sama laksam kak zamila...

senang ghuper buat...
nmpk mcm ssh..
huhu...

Lady SharpShouter on November 12, 2010 at 8:37 PM said...

laksam?uh, ai dun laik.spageti ai makan, laksam no no no.. huhu

Asidah on November 12, 2010 at 11:13 PM said...

hadui..meleleh air liurku..huhu

Mamma on November 12, 2010 at 11:22 PM said...

nunu : mmg senang, sesenang memakannya! hahaha

lady ss : x soka??? syuhh syuhh syuhhh kekeke

asidah : rogi ko balik awal kekeke

-aNida OtHmaN- on November 14, 2010 at 12:50 AM said...

aku nak cubaaa.......bunyik mcm sempoii jaa menu nieh...thanks weih

Mamma on November 15, 2010 at 3:35 PM said...

cuba la hehehe
dh cuba jgn lupa up kat blog weh hehe

 

OOH HATI MAMMA Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting