Tuesday, March 30, 2010

ADUHAI KIMI

Hati Mamma at Tuesday, March 30, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Hurmm...kali ni Mamma nak kisahkan hal Kimi..banyak sebenarnya yang berlaku..tapi tak tahu mana nak tulis dulu..tapi tak apa, Mamma try susun satu persatu supaya korang semua paham...hehehe
.
.
.
.
BABAK 1
Memandangkan Kimi sekarang ni susah sangat nak tidur awal, maka esoknya bukan main payah nak bangun. Dah bangun siap mandi, boleh la pulak dia pergi tidur balik siap lena yang amat. Bual bicara ini di kutip ihsan dari En. Papa (Papa la yang cerita balik :)..Kejadian ini berlaku ketika menghantar Kimi pergi sekolah atas motor dengan En. Papa..
En. Papa : Huh tu la..kan Papa dah kata tido awal..(En. Papa cakap macam tu sebab dia tido atas moto..very dangerous!)..
tup tup Kimi sambung...
Kimi : Ini tidak..kan dah ngantoks!..
Makanya En. Papa tercengang-cengang la dengan ketahuan (jawapan) Kimi mengenai perkara dialog di atas....terus En. Papa terdiam....huhuuhu (nak cakap apa lagi kan??)
.
.
.
.
BABAK 2
Buat pertama kalinya Mamma beli Jus Minuman erperisa Guava semenjak kahwin dengan En. Papa. Kalau adapun Mamma minum, hanyalah di kedai sahaja tak pun hanyalah mengunyah gula-gula chewy berperisa Guava..hakhakhak..Maka nak dijadikan cerita..Hari pertama Kimi meminum air itu lantas dia bertanya :-
Kimi : Air apa ni Mamma?
Mamma : Air Guava? Kenapa? Sedap tak? (bertimpa-timpa soalan Mamma)...
Kimi : OOoOOoOooO syedapp!..(sambil angguk kepala)
Selang tak lamanya pulak (tak pasti berapa lama, mungkin sehari atau seminggu kekdahnya)....Sedang syok lepak-lepak Kimi meminta air Guava lagi..
Kimi : Mamma! nak air Jaguar...
Mamma : Huh air apa? (betul ke tak aku dengar neh?)
Kimi : Air JA GU AR..
Mamma : Air apa? (nasib baik Kimi tak lempang)
Kimi : Air JAGUAR TU...
Mamm : HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA..jap eh Mamma amik...kekekeke
Mamma buat air tu sambil tergelak besor..En. Papa pun ada dengar..apalagi kami laki bini ketawakan Kimi sampai Kimi naik bengang..Sampai hari ini, kami menggelarkan air tu Air Jaguar walaupun sebutan Kimi sudah betul. Ada tu pulak, dia pulak cakap dan cuba batulkan kat Mamma :-
Mamma : Kimi nak air Jaguar tak? (Mamma tengah rajin nak buatkan Kimi air ni)
Kimi : Air GUA VA lah! bukan Jaguarrr....
Mamma : Hehehehe...Nak tak????
Kimi : Nakkkkk...hehehe
.
.
.
.
BABAK 3
Semalam masa lepak belakang dapur, tengok-tengok orang pasang kabinet denngan rak kasut kat dapur Mamma (tapi tak boleh pasang sebab salah satu paip kat bahagian dapur tu bocor)..so tengok kontraktor tu pasang rumah Cik Timah je la (rumah jiran kami kat belakang dapur)..Cik Timah buatkan air dan hidangkan keropok ikan goreng ke kontraktor tu untuk disentap..Kimi menyibuk nak air tu, jadi dia minum la secawan..
Kimi : Mamma, Kimi nak air..
Cik Timah : Amik la..Imran (anak Cik Timah) tolong amik cawan kasi Kimi satu..
Dah tuang air dan dia minum ler air oren tu...pastu Kimi berkata dengan cara yang amat bodek sekali terhadap Cik Timah nya itu..
Cik Timah : heheheh..sedap tak air tu? kalau sedap nanti kasi lagi. Kalu tak sedap tak kasi lagi..
Kimi : Uurrmmmm sedap nya air neh...Siap mimik muka bagai
Cik Timah : Membodek la tuh!..hehehehe
banyak lagi tapi Mamma tak hengat!

Monday, March 22, 2010

BAJU SEKOLAH KIMI

Hati Mamma at Monday, March 22, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Sekolah dah 3 bulan..tapi 2 minggu lepas baru dapat baju..punya la lama kann??.. yang Mamma plak..dah dapat 2 minggu baru nak publish..


Hari ini start sekolah balik setelah seminggu cotti...
Percutian yang membahagiakan Kimi..sebab :-
i) Tak ada kerja sekolah yang menimbun..
ii) Tak ada nak pikir kerja sekolah
iii) Kerja sekolah tak ada lah! ..(tak paham ke?)
*Hari-hari biasa pun kerja sekolah tak ada..sebab penekanan diberi sepenuhnya dalam kelas..
Mrs. Principal la kata...sebab satu lagi tak nak memberi bebanan sangat kepada yang masih kecil..

Sekolah Kimi cuma sediakan baju..
Sebab Mrs. Principal kata, pakaian tak penting, yang penting ilmu tuh...(ye la tuh)
Posing kepak namanya tu..hehehehe
Dipaksa posing ke belakang pulek...

Sunday, March 21, 2010

BEN 10 ALIEN FORCE

Hati Mamma at Sunday, March 21, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Jam 5.05 kitorang keluar..tujuannya nak beli barang PID..tandas kan baru siapp...hakhakhak..nak pergi beli barang yang patut ada kat dalam tandas la kan...kitorang pergi tempat yang paling murah memandangkan PID pun memang tak pernah nak cukup duit kannn...Nama tempat tu adalah Tong Hup..sampai kat sana Kimi boleh terjah Ben 10 Alien Force Made In China..Mamma malas sangat nak layan..Sebab balik rumah mesti tak tahan nyawanya..sepah pun satu hal..En. Papa yang layan siap beli stationary Ben 10 dengan reket badminton...Mamma dah hanyut mencari barang PID!

Ini salah satu jam Ben 10 yang sempat dicekup Kimi..
Sangat menarik jam tu boleh taruk patung jadian Ben 10 kat tengah tu...
Dan apabila dipicit butang kat tepi jam tu akan mengeluarkan warna dan bunyi...
Mamma tak sangka...sebab multifunction...
Ingat jam tu sekadar jam saja...(jam bodo jer la dan tak ada waktunya hokey)
Patung tu plak sekadar hiasan sajork...
Apabila dibuka dan Kimi mainkan..macam tu la jadiknya siap bunyi dan cahaya...
Yang Kimi plak..macam tau-tau ajer patung tu letak kat tengah..

Gambaran dekat..patung tu melekat dengan fitnya...

Sangat berbaloi!..

Dengan harga RM5.70 sajorr..

Lain kali kompom Mamma terjah Tong Hup lagi untuk mencari Ben 10 Alien Force!

Sampaikan Dashboard kereta Mamma pun ditampal dengan sticker budak hijau tuh!..
Tension weh..nasib baik kat luar kereta tak ada sticker tu lagi..
Ini adalah barang PID..
Semestinya dari Tong Hup!
Datang Melaka jangan lupa pergi Tong Hup..huhuhu
Perjalanan pulang ke rumah, Kimi dah tertidur dalam kereta..
Sebab seharian tak tidur...sebuk ngan main baling tin ...hehehe


Tidur pun jam tak kasi buka...
Bahagia betul jadi Kimi hari ini...

BALING TIN

Hati Mamma at Sunday, March 21, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Bangun agak lambat hari neh..maklum la hari minggu..malam tadi merayap sampai rumah dekat pukul 2.00 pagi..Minum pagi pun dah pukul 12.00 tghr. Bangun pagi tadi pulek, dibantainya kencing dek Kimi tilam Mamma..berhempas pulas la Mamma basuh apa yang patut...tak sampai 3 jam selepas bangun, dibantainya kencing dekat car porch pulak...dah tak pasal-pasal car porch Mamma bersih dan berkilat...tapi bukan itu Mamma nak story..Mamma nak story pasal Kimi main baling tin..satu permainan yang sangat tersohor masa Mamma kecik-kecik dollu..



Mainan ni bukan Mamma yang syorkan pada Kimi..
Masa neh Mamma tengah masak, Kimi keluar ikut pintu dapur..
Patutlah Kimi berlari keluar rupanya jiran tentangga ada kat pintu dapur jugek...
So dorang la yang suruh Kimi baling tin yang sengaja disimpan neh untuk dijual..
Dan tu jerk Mamma teringat masa zaman kegemilangan Mamma dalam arena baling tin..hehehe




Kimi membaling bola keciknya lepas tin tu disusun..
6 kali baling baru kena daa....biarpun duduk xsampai 2 jengkal dari tin tu..hak hak hak







Bersepai jugek tin-tin tu dihempuk dengan bola kecik plastik Kimi..
Kimi mendapat tepukan gemuruh laksana ada kat stadium kekdahnya...hahaa







Kimi ulangi langkah yang pertama tadi...
Terkinja-kinja Kimi main..hahahahahaha...






 Selain itu, tanaman Mamma kat belakang rumah..
Bukan berkebun kat FV sajork..
Tapi tetap tak boleh jadi sekaya dalam FV..hehehehe

Saturday, March 20, 2010

BUKAN MACAM TU!

Hati Mamma at Saturday, March 20, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Tengah Mamma sebuk berbelog buat entry sebelum ini di bawah tajuk KE KENDURI KAHWIN NAN (dengan penuh komitmen)...Kimi main telefon Mamma..Ambil gambar..tetiba dia suh Mamma senyum...:)..saja nak ganggu Mamma berbelog..




Dengan paksaan Mamma senyum tapi mata tetap kat skrin..(malas nak layan yang betulnya)
Atau lebih tepat..lepas batuk di tangga..hehehehe
Fokus nak siapkan belog la kononnya..
Tetiba Kimi Sound 'Deret'...


Bukan senyum macam tuh!!....
Senyum macam ni...sambil tangan buat 'peaceee'...


Dalam hati Mamma..AIYAKSSS...
PADAN MUKA HAKU...


Ni senyum sambil buat 'peaceee'...
Tapi Kimi dah Zoom In..
Akhirnya 'peaceee' tak nampak jugek...
Tapi Mamma tergelak sangat sebab anak sendiri perbetulkan Mamma...
Konon nak auta dia..

KE KENDURI KAHWIN NAN

Hati Mamma at Saturday, March 20, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Pagi hari dah cemerlang!..sebab Mamma dah kemas rumah sehingga menjilat lantai bersihnya...lepas tu nak pergi kenduri Nan..Nan ni anak Kak Yah dan Kak Yah ni pulek Mak Saudara kakak aku (mak lain hokkey) yang duduk Umbai, Melaka..So senang lah balik merayap terus telentang kami anak-beranak sambil tengok konsert AF!..


Nan yang gah dipersandingan..

Balik dari kenduri..
Kami dibekalkan dengan pelbagai buah tangan sampai penuh tangan hokey!..
Lepas makan malam ni tak payah nak masak..khakhakhak..

Lepas tu, kami terus ke Dewan MITC, Ayer Keroh..
Nak jumpa schoolmate Mamma..
Dah janji 3 hari lepas nak jumpa..dia datang buat jualan gudang kat Melaka..

Yang benarnya Metrojaya, bukan dia..hehehe

Masa menunggu dia nak rehat..bosan jugak la..
Sampai Kimi jadik macam hettu!..
Letih dah Mamma nak marah..manusia dah la penuh dewan tuh!


Ni dia Mak Cik Syarifah Rozihezlin a.k.a Mak Cik Rozie...

Dah Kimi buat geng...
Sebelum tu sempat 'paw' En. Papa buku Ben 10..


Minum sajerk..Mak Cik Rozie kata dia kenyang..alahai..
Mamma anak beranak sah-sah la kenyang..
Kan dah makan kat kenduri Nan tadi..isk lupa ka?
Sekejap je jumpa Mak Cik Rozie ni..adalah dalam 1/2 jam..
Sebab dia kena sambung tugas..
Lepas blah jer..kitorang tak terus balik..
Sempat lepak kat luar dewan tu...
Sambil makan keropok lekor ngan Crab Ball goreng
.
.
.
.
.
.
.
.
.
Dah keluar jalan-jalan..
Takde la jadi macam henni Si Kimi neh...
Tahap kebosanan dah takdek nombor rasanya nih...
Henni keadaan Kimi hari minggu lepas..tak keluar bersiar!
SANGAT TERUKS HOKKEY!
Habis kepala dan kaki disarung dengan plastik lauk Mamma..

Mula tu Mamma tak perasan keadaan Kimi ni..
Sebab kusyuk borak dengan En. Papa sambil tengok TV..
Terperanjat sangat-sangat Mamma bila tersedar Kimi dah jadi macam ini sambil berjoget..
Mamma risau + Ketawa berdekah-dekah jugekk..
Kimi main plastik Mamma yang dalam drawer...
Biasan kalu Mamma nak kasi juadah kat jiran, plastik tu la Mamma guna..

*MORAL : Setiap Weekend, kena keluar bersiar-siar..paling tidak pergi kedai runcit amoi depan taman tu..

Tuesday, March 16, 2010

MATA YANG SEKSI

Hati Mamma at Tuesday, March 16, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Mata yang sakitt...semakin menebal dibahagian kanan atas..
Sudah 4 hari yang lalu kena ni (sabtu lepas)..
Nak aje Mamma bantai mc neh..
Dapat 2 hari cukup la..
Tapi tak tergamak pulak sebab PID dah tutup 3 minggu dah..
So datang la keje dengan penuh ikhlas....wawawawa...
Adakah ini dinamakan seksi..

Friday, March 12, 2010

SARAPAN HARI INI

Hati Mamma at Friday, March 12, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Macam hari-hari biasa, Mamma memang menyediakan sarapan untuk En. Papa dan Kimi. Hari ini serba ringkas. Macam kat bawah korang tengoklah...paling ringkas pun telur rebus jadilah, asalkan ada sarapan...huhhuu

Mee Goreng dengan taugeh sajork..
Sikit saja Mamma goreng sebab memang tak habis kalu buat banyak-banyak..
Kuantiti mee goreng tu adalah 1/2 peket mee saja dari sepeket mee :)..hasilnya semangkuk mee goreng taugeh untuk sentapan Mamma, En. Papa dan Kimi..

Bersama ini disediakan dengan keropok lekor goreng..
Yang dibeli semasa Mamma balik bermesyuarat hari tu kat Cherating..
Diminum bersama Air Milo 'O' panasshh..

Kimi tengah menyentap Mee tuh..
Untuk makluman, Mee Goreng Taugeh tu habis pada pukul 6.05 minit petang..sekian :)

Tuesday, March 9, 2010

NASIB BAIK

Hati Mamma at Tuesday, March 09, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Malam tadi..masa nak naik bas balik Melaka..huhuhu..setiap kali naik bas ada je..hehehe...petang tu (8 Mac 2010), Mamma dah beli tiket nak balik ke Melaka malam ni jam 8.30 malam..siap cek 40 kali lagi kat depan kaunter tu takut sejarah berulang..Okeh beres!!! semua betul... Nak jadi ceritanya pulak, dari rumah Cik Mie nak hantar la kan. Kul 8.00 Mamma dah siap tapi tatau la nape 8.17 baru bertolak ke stesen bas yang mengambil masa lebih kurang 30 minit nak sampai kalau ikut kelajuan biasanya. Apalagi Mamma pecut la kereta tu sampai semua umat (Uwan, Irah, Haneef , Cik Mie dengan Kimi) dalam kereta tu terdiam..sampai je dalam jam 8.35 parking terus depan bas. Baru je Mamma nak turun, satu bas dari syarikat Transnasional bergerak dan Mamma tengok perkataan ke MELAKA..aiyakk...dan paling tak tahan Mamma boleh pulak berlari-lari mengejar bas itu...adoooo...bas tu pulak terus je bergerak tanpa rasa was-was la kot...hehehe..menyedari tindakan tu semacam sia-sia Mamma patah lari balik ke kereta..terjadi la pulak sesi kejar mengejar dengan kereta..hakhakhak..sampai kat trafik, Mamma turun ketuk cermin tingkap driver bas...Mamma buat isyarat berhenti, Mamma nampak macam tak dilayan jer...sampaikan kereta hon-hon dah..malu la jugak seposen..huhu..putus harapan dah Mamma...satu kejutan pulak bila mana Mamma nampak bas tu dah kasi signal ke kiri..melebar senyum la Mamma dengan umat yang kat dalam kereta...lepas satu balak, kalu tak kena beli tiket lain la..kalu ada, kalu tak naik bas haram la cam hari tu...Bila dah duduk tu, Kimi boleh lak cakap...Nasib baik tak kena tinggal..kuat lak tu...malu rasa..Mamma lak rasa bernafas dah macam kerbau dah...dah rilek-rilek dalam bas tu, teringat Mamma kejar bas tadi, malu wehhhh...tobat Mamma! Sampai kul 5.00 pagi..sempat tido dan Kimi ke sekolah sementara Mamma tidur sampai petang..

MESYUARAT & KETERJUMPAAN DENGAN RAKAN LAMA

Hati Mamma at Tuesday, March 09, 2010 0 Tukang Tambah Links to this post
Start Rabu lepas, Mamma dah cuti balik kampung dengan Kimi sajerk... kami anak beranak balik menaiki kenderaan awam (bas)..sebabnya Mamma kena attend Retreat PID 2010 & Mesyuarat tahunan kat Hotel Lege..Kimi suka sangat la naik bas tu..macam biassa..Mamma pergi ke sana dengan Mak Cik Ezey dari PID Kuala Balah. sempat jugak la Mak Cik Ezey bermalam rumah Uwan barang satu malam untuk menunggu hari bertolak pada hari Jumaat tu. Sempat jugak la lepak hari Khamis tu satu hari sebelum Mamma meninggalkan Kimi dengan Uwannya..



Masa ada kat Cherating, tak ada apa la sangat selain dengan jadual yang ketat..selain tu sempat terjun pool ngan Mak Cik Ezey petang tu..malam dah nak Dinner...Mamma berdaun pisang dengan Mak Cik Ezey & Pak Cik Hadir dari PID Kuala Kurau..berdangdut semasa malam dinner.



Hari last kat Cherating tu, dah nak balik, Mamma sempat singgah jumpa kawan lama masa satu sekolah Menengah (14 tahun lalu tak jumpa) kat cafe kat Bandar Kemaman.
Cafe ni la tempat Mamma berjumpa dengan Mak Cik Siti Juhaida
Kedai Kopi Hai peng
Ni la Mak Cik Siti Juhaida..
Lama suggoh tak jumpa..
Kejap je dah 14 tahun dah..
Lama tak jumpa, cakap le
bat..banyak cerita..



Cakap-cakap tup-tup kan, dah ha
bis dah makanan tu..
Lapo
beb sebab tak lunch dekat hotel..
So, Mak Cik Siti kita la yang belanja...Tenkiu, lain kali belanja lagi boleh?? hehehe
Sempat bergambar sebelum balik..
 

OOH HATI MAMMA Copyright © 2011 Design by Ipietoon Blogger Template | web hosting